אתר הסיכומים של תום רון ©

סיכום למבחן בספרות

10.5.2002

החומר המסוכם

המחזה "בעלת הארמון" מאת הסופרת לאה גולדברג

 

מומלץ לעשות לפני קריאת הסיכום

שימו לב, בסיכום זה אין סיכום תוכני של הספר, אלא רק ניתוח שלו, לכן מומלץ ורצוי מאוד לקרוא את המחזה מההתחלה עד הסוף.

 

אתר הסיכומים של תום רון ©

סיכום למבחן בספרות – בעלת הארמון

 

דמויות, מקום וזמן

הנפשות הפועלות

-          מיכאל זאנד, מארץ ישראל, כבן 40 – ספרן.

-          דוקטור דורה רינגל, עובדת סוציאלית כבת 40.

-          זאברודסקי ("הרוזן"), שומר הארמון כבן 57.

-          לנה, כבת 19.

 

אפיון ההתרחשות

מקום: ארמון עתיק באחת מארצות מרכז אירופה.

הזמן: כשנתיים לאחר מלחמת העולם השנייה.

תפאורה: זהה בכל שלושת המערכות. (ספרייה)

זמן ההתרחשות: בין השעות 21:00 ל-24:00 בלילה.

 

בעלת הארמון הוא אפיזודה דרמטית

מהי אפיזודה?

אפיזודה (דרמטית)היא אירוע אחד מוגבל בתוך מערכת אחת גדולה.

האירוע המוגבל במחזה – הסיפור.

המערכת במחזה – השואה.

 

הדרמה

הדרמה היא יצירה ספרותית שנכתבה במגמה להציג בפני הצופים דמויות פועלות של בני-אדם ולחשוף באמצעות המשחק והדיאלוגים את גורלותיהם ואת הקונפליקטים שביניהם. שפת הדרמה מעבירה מסרים בין בני-אדם ולא רק באמצעות המילים אלא גם באמצעות תנועות הגוף, המימיקה (פנטומימה) והמבט. הדרמה משתמשת באמנויות השונות, כמו: הספרות המצויה בבסיסה, במוסיקה הנלוות לה לעיתים, בציור ובפיסול שבונים את התפאורה. לדרמה יש גם יסודות ייחודיים משלה, כמו הקונפליקט הבא לידי ביטוי במעשה ובדיאלוג.

הדרמה יוצרת אשליה לגבי הצופים, הם כביכול מעורבים רגשית במה שמתרחש למול עיניהם.

שלוש האחדויות של הדרמה:

-          אחדות המקום. (הכל מתרחש סביב מקום מרכזי אחד)

-          אחדות הזמן. (24 שעות)

-          אחדות העלילה. (סביב הנושא)

 

הדמויות והיחסים ביניהן

אפיון זאנד, דורה וזאברודסקי

הדמות

עברה

מעשיה ומצבה בהווה

תכונות וקווי אופי

זאנד

ספרן, עובד אדמה, מורה, לוחם.

עוסק כיום בספרנות. הוא מחפש ספרים אבודים אשר אבדו בשואה ונמצאים בספריות בעולם והוא מעבירם לירושלים.

הוא שליח מטעם א"י.

הוא לא לוחץ. בפגישתו עם לנה הוא רגיש כלפיה, בניגוד לדורה, הוא יותר חם ומתעניין בתחומים רבים מאוד ועסק בהם גם בעבר. הוא אנושי והוא מגלה חיבה.

דורה

הייתה גרה באזור ההתרחשות בזמן השואה. היא עלתה לארץ כנערה והיא חברת הקיבוץ.

עובדת עליית הנוער. כיום היא מחפשת ילדים אבודים מתקופת השואה.

מותשת מהעבודה. היא עקשנית וחשדנית, קרת מזג, סוגדת לעולם המודרני והפונקציונאלי, סוציאליסטית, דוגלת בדמוקרטיה ובקדמה.

זאברודסקי

היה בעל הארמון.

בן למשפחת אצולה.

בזמן המלחמה הפכו הנאצים את הארמון למפקדה והוא שימש כסוכן כפול – מצד אחד את הנאצים ומצד השני עזר למחתרת, ועל כן כינוהו היהודים – "הרוזן".

כיום הוא שומר הארמון (כמחווה על מעשיו במלחמה).

הוא מבודד ואין לו הרבה חברה פרט לאנשים שבאים לבקר בארמון.

הארמון הפך למוזיאון.

בן 57.

נוצרי הדוק שמזדהה עם סבל היהודים.

בגלל היותו אציל הוא מחשיב עצמו כאריסטוקרט.

הוא ממשיך לחיות בעבר ומייצג את תרבות העבר – הוא שבוי בעבר – מוצג מוזיאוני.

 

התהליך שעובר על לנה במהלך מערכה ב'

על לנה עובר תהליך אשר בו היא מתפכחת ומבינה מה בעצם קרה לה. להלן נקודות בתהליך.

  1. שבויה בנפשה, מושפעת מדעותיו של זאברודסקי, פוחדת, בלבול, אי-אמון, חוסר ביטחון. כל אלה קורים במפגש הראשוני עם זאנד ובשיחות הראשונות שלה איתו ועם דורה.
  2. לאחר מכן מתחילות להיות עליות וירידות – היא מהססת. היא מרגישה נבגדת ע"י זאברודסקי, משנה את דעתה, לא יודעת במי לבטוח. אך למרות זאת, היא נאחזת בדורה וזאנד.
  3. מתחילה לבנות עצמה מחדש: דעה עצמית משלה, משוחחת לעניין (לא רק כן/לא), ההשפעה של זאברודסקי מתפוגגת.

 

יחסן של הדמויות למעשיו של זאברודסקי

דורה

-          זווית הראייה שלה שלילית – היא מפתחת כלפיו יחס עוין.

-          לא קולטת כיצד אדם יכול לעשות מעשה כזה "בשם האצילות".

-          בעיניה, זאברודסקי הוא פושע.

-          מנסה להפליל את זאברודסקי כדי שיודה במעשיו, מנסה לגרום לו להרגיש לא בנוח.

-          המטרה שלה היא להוציא את לנה ולשכנעה לבוא איתם.

זאנד

-          לא קיצוני, מנסה להבין את זאברודסקי. (כשזאברודסקי מדבר או מנסה להתגונן – הוא פונה אל זאנד)

-          זאנד לא מקבל כמובן מאליו את מעשהו של זאברודסקי, אך הוא מבין את המניעים.

לנה (מונולוג חשוב בעמוד 106)

-          מציל נפשה – היא אסירת תודה על כל מה שעשה למענה – הצלה, טיפול, לימוד, העשרה. קשה לה מאוד להאשים אותו.

-          היא מבינה את המניעים שלו – גם לעצם הסתרת האמת – את הבדידות, שהוא רצה חברה, הוא אהב אותה, האמונה שיום אחד הם יתאחדו מחדש.

-          לא ממש כועסת, אך היא מאוכזבת שלא אמר לה את האמת – שהוא לא נתן לה את חופש הבחירה.

-          קשה לה לקבל את המילים הקשות של דורה כלפיו.

-          אחרי המונולוג שלה (עמוד 106), היא מתפכחת.

זאברודסקי (מונולוג חשוב בעמודים 99 למטה-100)

-          מנסה להצטדק, כל מה שעשה היה מתוך רחמים, אהבה ודאגה לשלומה של לנה.

-          הוא טוען שהייתה אהבה הדדית ביניהם, והוא לא האשם העיקרי. הוא טוען שלא הייתה כפייה.

-          לא גילה לה את האמת, מאחר שרצה לחסוך ממנה את הסבל והכיעור של העולם החדש (גונן עליה). הוא האמין שלעולם החדש אין מה להציע לה.

-          הוא מתעלם מכל הצד האנוכי – למעשה זו הייתה המטרה וקו המחשבה שלו ולא שלה. הוא עשה לה שטיפת מוח.

-          מתעלם מכל הצד השקרי שלו ומתוך הצד האנוכי והוא בונה מגדל אשלייתי עבורו ועבור לנה שעלול להתפוצץ כל רגע.

 

מה גורם ללנה ללכת אחרי דורה וזאנד?

אחרי המונולוג של לנה, היא מבינה מה זאברודסקי "חסך" ממנה – את האוויר, את החופש. אחרי שהיא מריחה את האוויר ואת ריח הגשם, היא מתפכחת ומחליטה לצאת עם דורה וזאנד.

 

ניתוח לפי מערכות

מערכה ראשונה

המערכת הראשונה היא אכספוזיציה: נותנים את הרקע להתרחשות ומכניסים אותנו לנושא עצמו. המערכה מתחילה ברמזים להימצאותו של אדם נוסף בארמון: ארמון (יכול להיות שמסתתרים בו אנשים), רוחות רפאים, כלים ערוכים לשניים, זאברודסקי לא מרשה לישון בארמון, השעון שעומד מלכת, ספרים נטולי אבק (נמצאים בשימוש). ישנה הכנה לנושא המרכזי ש"נכנס בדלת האחורית" – השואה.

המערכה מתחילה בסערה חיצונית (סערה במזג האוויר) ומסתיימת בסערה פנימית – פתאום מופיעה דמות משום מקום.

הקונפליקטים מתחילים כבר ראן: נושא הלינה, נושא התרבות. תוך כדי הוויכוחים מתגלים קווי אופי של הדמויות.

 

מערכה שנייה

המערכה המרכזית. לנה משמשת אובייקט שעליו נלחמים: דורה וזאנד בצורה גלויה וזאברודסקי (שלא נמצא בחדר) בצורה סמויה – דרך לנה. זאברודסקי עצמו לא מופיע במערכה כי נותנים כאן במה לדורה וזאנד לעבד את התוכנית שלהם. הם מנסים לקשר את לנה למציאות נורמלית.

המערכה מסתיימת בחוסר וודאות. במערכה זו מתחיל תהליך התפכחות של לנה שמסתיים במערכה השלישית.

 

מערכה שלישית

מתחילה בצורה דרמטית – השעון מצלצל 11 ומגיח זאברודסקי עם האקדח.

זאברודסקי מתחיל להצטדק וזה גורם ללנה להבין שהיא צריכה ללכת למקום אחר. היא מבינה שאת הדבר הבסיסי (נשימת אוויר צח) – לקחו ממנה. התנהגותו של זאברודסקי גורמת לה להתפכח. היא מבינה שבעולם החדש אין משחקי אשליות. היא קופצת מהחלון וחוזרת לחדר הסתרים. כאן נכנס גורם ההשהיה – מה שזאברודסקי מספר ומכחיש הכל – הוא חוזר חזרה לדפוסי החיים שלו.

 

השעון כמוטיב

השעון כמוטיב

-          השעון הוא יסוד מארגן של הזמן – כל המחזה צריך לארוך 3 שעות. השעון מקולקל במערכה א' ובסופה הוא מצלצל ויוצאת לנה למערכה ב'. בסוף מערכה ב' הוא מצלצל שוב וזאברודסקי מופיע עם האקדח. השעון גם מצלצל 12 בסוף המחזה וכך סוגר אותו.

-          השעון מתאר את המציאות – שעון עתיק שנמצא במקומות כמו ארמונות. הוא מקשר גם אל תרבות העבר.

-          השעון שולט על לנה – היא חיה בהתאם לצלצולי השעון.

-          השעון משמש רמז מקדם לקיומה של לנה.

-          השעון הוא גם רמז אגדתי – נמצא בכל האגדות; דורה גם מדברת על זה במערכה א'.

-          בסוף המחזה השעון חוזר לקדמותו – הזמן חוזר לקדמותו.

 

הקשר של הדמויות עם השעון

זאנד

-          נצר למשפחת שענים, מתעניין בשעונים ולכן בודק את שעון הקיר – יש לו חולשה לשעונים.

-          מגשר בין התרבות העתיקה (העבר) לבין ההווה – מתאים לו להסדיר (לכונן) את השעון.

זאברודסקי

-          עבורו הזמן עמד מלכת – הוא חי בעבר, בתקופה האריסטוקרטית.

-          עבורו השעון העתיק עוצר אותו מלכת – הוא דואג לכך שהשעון מכוון רק ללילה בו הוא משחק את "הרוזן" וממשיך את חיי העבר.

-          עבורו זה הדבר היחיד שנותן תוכן לחייו – המשחק של העבר נותן לחייו תוכן.

דורה

-          שונאת חפצים עתיקים. שעון הקוקייה לא מטריד אותה – היא פשוט רוצה ללכת משם, החוצה – לזמן הריאלי.

לנה

-          הזמן שלה עצר מלכת לפני 3 שנים, היא אסירה בכלוב של זהב.

-          הזמן אצלה מלאכותי – מכוונים אותה מלאכותית – רק בלילה היא חופשייה, במידה מוגבלת.

 

מוטיבים נוספים

סערה

הסערה החיצונית (מזג-אוויר) שהופכת לסערה פנימית, והיא הגורם למחזה. הסערה בחוץ גורת ללנה לחשוב שזו הפצצה של הנאצים. גם בתוך נפשה של לנה מתרחשת סערה – היא לא יודעת מה להחליט.

 

חלון

חופש, תקווה.

 

טלפון

תקשורת עם העולם החיצון.

 

ארמון

-          סמל לעולם האגדות.

-          מנותק ומבודד – נמצא בתוך יער.

-          יש אווירה של הזיה בחלום.

-          הפך למוזיאון שמשמר את ההיסטוריה והוא קפא ולא מייצג תרבות קיימת.

-          משמש ללנה כלא.

 

ניתוח נוסף של העלילה

קונפליקטים

מערכה א': ישן מול חדש (זאברודסקי מול דורה). מאבק בין התרבויות השונות.

מערכות ב'-ג': מאבק על דמותה של לנה – חֵזקה עליה. זאברודסקי מתווכח דרך לנה. לזאברודסקי כמה תפקידים: שומר הארמון, וגם שומר על ה"אסירה" שלו – לנה.

 

שיאים במחזה

  1. לנה יוצאת מדלת הסתרים ומתגלית.
  2. כניסתו של זאברודסקי והמונולוג של לנה. – השיא החשוב ביותר.
  3. כניסתה של לנה לדלת הסתרים אחרי המונולוג.

 

ניגודים במחזה

  1. עבר מול עתיד. (המאבק בין דורה לזאברודסקי)
  2. יצר החיים או יצר המוות. (דורה וזאנד רוצים שלנה תחיה בעולם החדש וזאברודסקי מדבר על המלכות הרביעית והמוות – אחרית הימים)
  3. יהדות מול נצרות. (זאברודסקי מתנהג כמו נוצרי קפוא ודורה יהודייה מודרנית)

 

נקודות נוספות החשובות לציון

חלוקת החפצים בתפאורה

ניתן לחלק את הפריטים המתוארים בתפאורה לשתי קבוצות: פריטים מודרניים (קומקום, טלפון) ופריטים עתיקים (תמונות, וילונות, שעון וכו').

 

בהצלחה!

אתר הסיכומים של תום רון ©

כתובת אתר הסיכומים של תום רון – www.sikumim.co.il